Svelvik Akupunkturklinikk - Tradisjonell kinesisk akupunktur og kopping

Tradisjonell Kinesisk Medisin (TKM)
"Zhenjiu" (akupunktur) er en del av tradisjonell kinesisk medisin (TKM), og har eksistert i over 3000 år.
I tillegg til akupunktur består TKM av urtemedisin, Qi Gong og Tuina-massasje, og er basert på Konfusianismen, Taoismen og Buddhismen.

"Huang Di Nei Jing" ("Den gule keisers klassiker om indremidisin") er skrevet ca 1000-2000 år f.Kr., og er dermed en av de eldste medisinske bøker i verden. Den beskriver kroppen som et energisystem, bestående av energibaner (meridianer). Disse er koblet til hverandre og binder alle organene i kroppen sammen. Langs meridianene ligger alle akupunktur-punktene, i alt 400 på hver kroppshalvdel.

Et sentralt begrep innen TKM er "Qi", som betyr energi, eller universell livskraft, som gjennomstrømmer alt levende. Qi sirkulerer i meridianene, og stagnsjon av denne energien kan på sikt føre til smerte og sykdom.

Nåler stikkes inn i akupunkturpunktene og påvirker dermed energisirkulasjonen i meridianene. De kan bidra til å løse opp spenning og stagnasjon. Når energien får flyte fritt, ernæres celler og vev. Allmentilstand og immunforsvar styrkes og kroppen balanseres.

TKM er basert på et helhetig prinsipp (holisme) der det ikke skilles mellom soma og psyke, dvs. kropp og sjel er uløselig knyttet.

Teoriene om yin og yang og de fem elementene ild, vann, jord, tre og metall er sentrale i TKM. Stikkordet er balanse og harmoni. Litt av alt og alt med måte.

De viktigste sykdomsårsakene innenfor TKM er:

-Feil kosthold, overspising, uregelmessige og sene måltider. Man bør spise moderate mengder, litt av alt og til faste tider. Det legges særlig vekt på inntak av varm mat.

-Inaktivitet, ensidig trening og overbelastning. Moderat trening er viktig for å bevege energien i kroppen, men samtidig kan hardtrening tappe kroppen for energi og næring.

-Innestengte emosjoner og stress.

-Plutselige og ekstreme værforandringer. Man bør unngå store temperaturendringer (F.eks. aircondition i varme land), og kle godt på seg ved opphold i kaldt vær (veldig aktuelt for norske vintermåneder!)

I Kina har det i flere tusen år vært vanlig å benytte seg av akupunktur for å forebygge smerte og sykdom, og TKM tilbys ved nesten alle sykehus i Kina i dag. Innenfor indremedisin benyttes i tillegg urtemedisin.

Det har blitt vanlig å benytte seg av akupunktur også i Norge. Mange sykehus tilbyr behandling, spesielt innenfor smertelindring på fødeavdelinger. De aller fleste starter behandling når smerter og ubalanser manifesterer seg, men flere og flere bruker akupunktur forebyggende. Det er en trygg behandlingsform uten bivirkninger, så lenge man velger godt kvalifiserte og utdannede akupunktører.

Les mer om TKM, forskning, utdannelse og akupunktur på www.akupunktur.no (Akupunkturforeningen)

Webside drives av  Vistaprint